Virhe, jonka lähes jokainen terveysongelmista kärsivä tekee

Kun keho ei toimikaan toivotulla tavalla ja pidempiaikainen, jokaista päivää piinaava terveysongelma iskee, tulee kiire päästä vaivasta eroon.

Silloin kädet puristuvat nyrkkiin ainakin henkisesti. Se on ihmisen luontainen reaktio.

Terveysongelmia vastaan taistellaan. On totuttu ajattelemaan, että sitkeys ja perikisiantamattomuus palkitaan.

Toinen vaihtoehto, lannistuminen asian edessä, voi tuntua ainoalta vaihtoehdolta taistelun jatkuttua tarpeeksi pitkään.

Pelko, hätä ja epävarmuus ohjaavat usein taistelua hankaluuksia vastaan. Pelko kytkee päälle taistele tai pakene -tilan, julistaa koko kehoon hälytystilaan.

Taistele tai pakene -reaktio tarkoittaa stressireaktiota.

 

Epätasapainossa oleva keho kaipaa tyyneyttä

 

En väitä, etteikö apua saisi ja pitäisi etsiä ja ottaa vastaan jokaisesta mahdollisesta paikasta, joka hyödylliseltä vaikuttaa. Tietysti niin pitää tehdä.

Mutta on hyvin tärkeää ymmärtää, että voit auttaa itseäsi vieläkin paremmin, jos saat eliminoitua tilanteestasi pelon eli stressin mahdollisimman vähäiseksi. Jos tilanne ei ole akuutin hengenvaarallinen, stressi vain pahentaa tilannetta.

Toisin kuin monet ovat tottuneet ajattelemaan, sinä voit vaikuttaa merkittävästi stressitasoosi, kunhan opit oikeat tekniikat. Voit siis hengittää rauhassa, olla stressaamatta stressistä. Kun tiedät, että apu on ulottuvillasi, on helpompaa ottaa vastaan tietoa stressin vaikutuksista.

Stressi vaikuttaa ihmiseen laajemmin kuin moni on koskaan ajatellutkaan. Se muun muassa lamaannuttaa immuunipuolustusta, joka on ratkaisevan tärkeässä asemassa terveytesi kannalta. Immuunipuolustuksen merkitystä hyvinvoinnille ei voi liikaa korostaa.

Jos henkesi ei ole akuutissa vaarassa ja nämä seuraavat ajatukset alkavat ilmaantua mieleesi, olet todennäköisesti stressitilassa:

”Mitä, jos en voikaan palata töihin? Tämä ei ole reilua! Noniin, tämä tilanne nyt kuuluu tähän tuttuun epäonnistumisten ketjuun. Elämä on toivotonta. Voi ei! Miten rahatilanne? Miten selviän kivun kanssa? Voiko kukaan edes auttaa minua? Ja mitä muutkin tästä sanovat?”

Jos ajatukset kuulostavat tutuilta, vapauta itsesi syytöksistä! Stressireaktio kytkeytyy päälle automaattisesti. Et voi vaikuttaa siihen tahdonvoimallasi. Alitajuntasi ohjailee stressireaktiota ja arvioi, onko stressi eli taistele tai pakene -reaktio tarpeen.

 

Tarvitset oikeat työkalut, jotta saat poistettua stressisi juurineen

 

Ikävä kyllä, alitajunta tekee usein virhetulkintoja hyvinvointimme haitaksi, aivan kuten tietokoneen ohjelmistoon voi tulla virus, joka häiritsee koko koneen toimintaa. Tilanne, joka ei ole hengenvaarallinen, voi käynnistää stressireaktion kehossa.

Paranemisen avain on stressin itsehoitomenetelmä, jonka avulla voit itse poistaa kehostasi fysiologista stressiä tehokkaasti. Tekniikan toimintaa voisi verrata viruksentorjuntaohjelman käyttämiseen tietokoneessa – se poistaa virhetulkintojen syyn, jolloin stressitasosi laskee.

 

”Minulla on ollut lapsesta lähtien paljon pahojakin migreenikohtauksia. Kohtauksia saattoi pahimmillaan tulla viikoittain ja parhaimmillaan kohtauksia ei ollut kuukaudessa kuin kerran. Kohtaukset on joskus vaatinut sairaalakäyntejä, kun kipu ei ole normaalilla lääkityksellä helpottanut.

Aloin tehdä stressinpoistoharjoituksia ensin itsenäisesti ja välillä valmentajan avulla. Nyt on mennyt reilu vuosi niin, että kohtaukset on käytännössä pysyneet poissa. Kaksi kertaa on kohtaus tullut, mutta nekin on mennyt ohi ilman lääkkeitä.

Valmennuksessa hoksasin, että kohtausten pelko on yksi asia, joka pahensi asioita. Harjoitusten ansiosta migreenin pelko on lievittynyt, ja se on auttanut minua suuresti.

Tästä helpotuksesta rohkaistuneena olen tehnyt menetelmää melko säännöllisesti vähintään kerran päivässä moniin muihinkin ongelmiin, esim. siihen että suutun herkästi lapselleni ja että vaimon tekemät pienet mokat ärsyttänyt. Arvatenkin nämä ongelmat eivät enää vaivaa läheskään niin paljoa.” T.H.

 

Rauhan ja luottamuksen tunteiden on mahdollista löytyä myös olosuhteissa, jotka eivät ole sellaiset kuin toivoisit niiden olevan. Tarvitset vain oikeat työkalut ja tekniikat! Kun löydät hankaluuksien keskeltä rauhan tunteen, olet jo edennyt pitkälle tielläsi kohti parempaa vointia.